Odcinek A4 Kraków – Katowice wraca do państwa. Zostanie poszerzony, a przejazd nim będzie darmowy!GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko

Odcinek A4 Kraków – Katowice wraca do państwa. Zostanie poszerzony, a przejazd nim będzie darmowy!

Orzech
Orzech
REKLAMA

Bardzo dobre wiadomości dla kierowców korzystających z autostrady A4, na odcinku pomiędzy Krakowem a Katowicami. Ministerstwo Infrastruktury nie planuje przedłużenia umowy z obecnym zarządcą, firmą Stalexport Autostrada Małopolska SA. A to oznacza, że ten odcinek tej jednej z najważniejszych dróg w Polsce będzie darmowy.

– "Ministerstwo Infrastruktury nie planuje przedłużenia umowy z obecnym zarządcą autostrady A4 na odcinku Katowice – Kraków" – poinformowała rzeczniczka prasowa resortu Anna Szumańska.

– "W 2027 r. wygaśnie umowa koncesyjna na budowę i eksploatację autostrady A4 na odcinku Katowice – Kraków, zawarta pomiędzy Skarbem Państwa a spółką Stalexport Autostrada Małopolska SA. Nie ma planów kontynuacji zarządzania i eksploatacji autostrady A4 przez podmiot prywatny" – informuje Szumańska.

Rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury dodała też, że po zakończeniu umowy koncesyjnej zarząd nad A4 zostanie przekazany Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad, jako właściwemu organowi reprezentującemu administrację rządową.

– "Z chwilą przejęcia przez GDDKiA odcinek autostrady A4 Katowice – Kraków zostanie objęty całościową polityką poboru opłat na sieci dróg zarządzanych przez państwo. Zagwarantuje to jednakowe zasady dla kierowców korzystających z zarządzanych przez państwo autostrad, a kierujący samochodami osobowymi i motocyklami nie będą musieli płacić za przejazd A4 Katowice – Kraków" – podkreśliła Anna Szumańska.

Przypomnijmy, wszystkie drogi ekspresowe w Polsce są obecnie darmowe dla pojazdów osobowych i motocykli. Dodatkowo od dnia 1 lipca 2023 r. darmowe są wszystkie odcinki autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Opłaty zostały zniesione na odcinkach autostrady A2 pomiędzy Koninem (woj. wielkopolskie) a Strykowem (woj. łódzkie) oraz na A4, na odcinku od węzła Wrocław Wschód do Sośnica pod Gliwicami (woj. śląskie).

Na dzień dzisiejszy sieć krajowych dróg płatnych w Polsce zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad liczy prawie 3700 km. Od 2017 roku nie była już powiększana.

REKLAMA

Za przejazd odcinkami płatnymi opłaty muszą uiszczać wyłącznie pojazdy, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony, czyli m.in. ciężarówki czy autobusy.

Autostrada A4 Kraków Katowice będzie poszerzona

W 2027 roku wygaśnie koncesja obecna koncesja Stalexport Autostrada Małopolska SA. na tę drogę. W związku z przewidywanym wzrostem natężenia ruchu (nawet do 70 tys. poj./dobę w krótkim czasie) konieczne jest zwiększenie funkcjonalności i przepustowości tego fragmentu A4.

A4 węzeł Murckowska – węzeł Byczyna

Prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę 3 lub 4 pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę 4 węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę 8. W ramach inwestycji planowana jest budowa MOP Giszowiec/Janów.

A4 węzeł Byczyna – węzeł Balice I

Inwestycja obejmie dobudowę 3 lub 4 pasa autostrady na odcinku o długości 34,5 km. W ramach prac przygotowawczych, które zaplanowano na lata 2024-2029 zaplanowano opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy lub rozbudowy 3 węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno, przebudowy 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowy MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec.

GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko
GDDKiA / Foto: Krzysztof Nalewajko

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA